Numerical representation of the operating behavior of a cross‐flow friction turbomachine

Beitrag in einer Fachzeitschrift


Details zur Publikation

Autorinnen und Autoren: Praß J, Riedel J, Renz A, Franke J, Becker S
Zeitschrift: Chemical Engineering & Technology
Jahr der Veröffentlichung: 2019
ISSN: 0930-7516
eISSN: 1521-4125
Sprache: Englisch


Abstract

Based on the tesla‐type turbomachinery principle of operation, a fan
consisting of flat, round discs arranged in between two separate
channels which generate two air flows in opposite directions are
investigated. Simulations of a model with one disc as well as a
five‐channel model at different grids were performed. With almost
unthrottled operation, secondary flows could be determined at velocity
magnitudes of up to 20 % of the mean main flow velocity, with secondary
currents reaching up to 50 % in throttled operation. Besides high
dissipation and recirculation these secondary currencies are found to be
capable of reducing the overall efficiency of the system. Topic of
further investigations is thus the potential of increasing efficiency by
means of straighteners and geometric adaptions.


FAU-Autorinnen und Autoren / FAU-Herausgeberinnen und Herausgeber

Becker, Stefan apl. Prof. Dr.
Lehrstuhl für Prozessmaschinen und Anlagentechnik
Franke, Jörg Prof. Dr.-Ing.
Lehrstuhl für Fertigungsautomatisierung und Produktionssystematik
Praß, Julian
Lehrstuhl für Fertigungsautomatisierung und Produktionssystematik
Renz, Andreas
Lehrstuhl für Prozessmaschinen und Anlagentechnik
Riedel, Jörg
Lehrstuhl für Prozessmaschinen und Anlagentechnik


Zitierweisen

APA:
Praß, J., Riedel, J., Renz, A., Franke, J., & Becker, S. (2019). Numerical representation of the operating behavior of a cross‐flow friction turbomachine. Chemical Engineering & Technology. https://dx.doi.org/10.1002/ceat.201800655

MLA:
Praß, Julian, et al. "Numerical representation of the operating behavior of a cross‐flow friction turbomachine." Chemical Engineering & Technology (2019).

BibTeX: 

Zuletzt aktualisiert 2019-26-06 um 10:08