Zur Förderung kritischen Denkens: Synthese der Ergebnisse einer Metastudie mit den Einsichten aus einem handlungstheoretischen Prozessmodell

Jahn D (2019)


Publication Language: English

Publication Type: Book chapter / Article in edited volumes

Publication year: 2019

Edited Volumes: Kritsch.Denken.Lernen. Herausforderungen und Ansätze für die fachbezogene Hochschulditaktik in den Geistes-. Kultur- und Sozialwissneschaften

Series: die hochschullehre

Book Volume: 5/2019

Pages Range: 905-930

URI: http://www.hochschullehre.org/wp-content/files/die_hochschullehre_2019_Centeno_Garcia_Kenneweg_Themenheft_Kritisch_Denken_Lernen.pdf

Open Access Link: http://www.hochschullehre.org/wp-content/files/die_hochschullehre_2019_Centeno_Garcia_Kenneweg_Themenheft_Kritisch_Denken_Lernen.pdf

Abstract

What does it mean to think critically and how can Critical Thinking (CT) be fostered effectively? In this article, I try to find answers to these questions, especially to the second one. Empirical research has produced a multitude of studies on how to foster CT. Abrami et al. (2015) for example conducted a comprehensive Meta-Analysis on instructional strategies and approaches for enhancing CT, which I discuss in the article. Nevertheless, these results do not present sufficient practical insights on how to foster CT. Therefore, I introduce a theoretical process model for CT-Instruction in the second chapter (Garrison & Archer 2000). The model describes how critical thinking evolves on a cognitive and performative level and provides options for instruction. In the last chapter, the results of the Meta-Analysis are combined with the ideas of the process model in order to offer a structure for planning CT-Instruction in educational settings.

Authors with CRIS profile

How to cite

APA:

Jahn, D. (2019). Zur Förderung kritischen Denkens: Synthese der Ergebnisse einer Metastudie mit den Einsichten aus einem handlungstheoretischen Prozessmodell. In Anja Centeno Garcia, Anne Cornelia Kenneweg (Eds.), Kritsch.Denken.Lernen. Herausforderungen und Ansätze für die fachbezogene Hochschulditaktik in den Geistes-. Kultur- und Sozialwissneschaften. (pp. 905-930).

MLA:

Jahn, Dirk. "Zur Förderung kritischen Denkens: Synthese der Ergebnisse einer Metastudie mit den Einsichten aus einem handlungstheoretischen Prozessmodell." Kritsch.Denken.Lernen. Herausforderungen und Ansätze für die fachbezogene Hochschulditaktik in den Geistes-. Kultur- und Sozialwissneschaften. Ed. Anja Centeno Garcia, Anne Cornelia Kenneweg, 2019. 905-930.

BibTeX: Download