Locally Filtered Transport for computational efficiency in multi-component advection-reaction models

Beitrag in einer Fachzeitschrift
(Originalarbeit)


Details zur Publikation

Autorinnen und Autoren: Hajduk H, Hodges BR, Aizinger V, Reuter B
Zeitschrift: ENVIRON MODELL SOFTW
Verlag: Elsevier Ltd
Jahr der Veröffentlichung: 2018
Band: 102
Seitenbereich: 185-198
ISSN: 1364-8152
Sprache: Englisch


Abstract

This work introduces the Locally Filtered Transport (LFT) method
for numerical transport models. Locally turning off the transport
computation in areas of nearly uniform concentration is proposed as a
new approach for reducing computational cost in ecosystem models that
require transport of tens to hundreds of constituent concentrations. The
proposed method is locally mass conservative just as the discontinuous
Galerkin finite element scheme it is based on. The performance of the
method is illustrated using numerical examples including an
advection-reaction ecosystem simulation with a simple nitrogen, phytoplankton, and zooplankton (NPZ) model.


FAU-Autorinnen und Autoren / FAU-Herausgeberinnen und Herausgeber

Aizinger, Vadym, Ph.D.
Lehrstuhl für Angewandte Mathematik (Modellierung und Numerik)
Hajduk, Hennes
Lehrstuhl für Angewandte Mathematik (Modellierung und Numerik)
Reuter, Balthasar
Lehrstuhl für Angewandte Mathematik (Modellierung und Numerik)


Einrichtungen weiterer Autorinnen und Autoren

University of Texas at Austin


Zitierweisen

APA:
Hajduk, H., Hodges, B.R., Aizinger, V., & Reuter, B. (2018). Locally Filtered Transport for computational efficiency in multi-component advection-reaction models. ENVIRON MODELL SOFTW , 102, 185-198. https://dx.doi.org/10.1016/j.envsoft.2018.01.003

MLA:
Hajduk, Hennes, et al. "Locally Filtered Transport for computational efficiency in multi-component advection-reaction models." ENVIRON MODELL SOFTW 102 (2018): 185-198.

BibTeX: 

Zuletzt aktualisiert 2019-05-07 um 09:22