Ein Vergleich von Datenanalysemethoden für eine Affective Engineering Methode

Beitrag bei einer Tagung
(Konferenzbeitrag)


Details zur Publikation

Autor(en): Zöller S, Schröppel T, Wartzack S
Herausgeber: Krause, D.; Paetzold, K.; Wartzack, S.
Verlag: TuTech Verlag
Verlagsort: Hamburg
Jahr der Veröffentlichung: 2017
Tagungsband: Design for X. Beiträge zum 28. DfX-Symposium
Seitenbereich: 287-298
ISBN: 978-3-946094-20-3
Sprache: Deutsch


Abstract


Affective Engineering (AE) is an engineering genre that deals with users’ subjective value creation in technical product design. Therein, quantitative instruments to map subjective quality criteria are dominant. ACADE is such an instrument that focuses on a long-term alignment of product design impres-sions to the subjective needs of users. Due to its quantitative backbone, sev-eral mathematical analysis methods seem convenient, whereas their specific benefits and drawbacks are not yet clear in the AE context. Therefore, anal-yses of nonlinear regression, artificial neural networks, fuzzy logic systems and hybrids are examined under the aspect of ACADE applicability. Different quality indicators unveil characteristics which the designer may use to mine their potential for future AE analyses.



FAU-Autoren / FAU-Herausgeber

Schröppel, Tina
Lehrstuhl für Konstruktionstechnik
Wartzack, Sandro Prof. Dr.-Ing.
Lehrstuhl für Konstruktionstechnik
Zöller, Susan
Lehrstuhl für Konstruktionstechnik


Zitierweisen

APA:
Zöller, S., Schröppel, T., & Wartzack, S. (2017). Ein Vergleich von Datenanalysemethoden für eine Affective Engineering Methode. In Krause, D.; Paetzold, K.; Wartzack, S. (Eds.), Design for X. Beiträge zum 28. DfX-Symposium (pp. 287-298). Bamberg: Hamburg: TuTech Verlag.

MLA:
Zöller, Susan, Tina Schröppel, and Sandro Wartzack. "Ein Vergleich von Datenanalysemethoden für eine Affective Engineering Methode." Proceedings of the 28. DfX-Symposium, Bamberg Ed. Krause, D.; Paetzold, K.; Wartzack, S., Hamburg: TuTech Verlag, 2017. 287-298.

BibTeX: 

Zuletzt aktualisiert 2018-10-08 um 21:41