Physical Literacy Interventions (Physical Literacy Interventions)

Internally funded project


Acronym: Physical Literacy Interventions

Start date : 01.04.2020

End date : 31.12.2022

Website: https://www.sport.fau.de/das-institut/forschung/bewegung-und-gesundheit/forschungsprojekte/physical-literacy-interventions/


Project details

Short description

The physical activity-related health competence (PAHCO) model and the physical literacy approach, which is largely discussed on the international level, assume both that different person-related factors (e.g., motivation, physical competence, knowlegde) are required to lead a physically active lifestyle. Although both approaches have elaborate theoretical underpinnings, there are comparably few suggestions how to transform the underlying conceptual ideas into practical interventions. In this Australian-German cooperation project, we first shed light on the characteristics of physical literacy intervention studies by conducting a systematic literature search. In the planned analyses, main focus is placed on the (a) theoretical background of the intervention studies, (b) the conceptualization of intervention components, and (c) the effectiveness of interventions. In the second part of the Project (in planning), an intervention model is developed which considers the integrative ideas for conveying processes.

Scientific Abstract

Sowohl das Modell der Bewegungsbezogenen Gesundheitskompetenz (BGK), als auch der auf internationaler Ebene weit verbreitete „Physical Literacy“-Ansatz nehmen an, dass sehr unterschiedliche personale Faktoren (u.a. Motivation, physische Kompetenz, Wissen) vonnöten sind, damit ein aktiver Lebensstil geführt werden kann. Auch wenn beide Zugänge auf einer theoretisch-konzeptionellen Ebene detailliert beschrieben sind, stellt sich in Zusammenarbeit mit der Praxis immer wieder die Frage, wie die zugrundeliegenden Ideen in konkrete Interventionen überführt werden können. In diesem deutsch-australischen Kooperationsprojekt sollen mithilfe einer systematischen Literaturrecherche zunächst die Charakteristika von Interventionsstudien zum Thema „Physical Literacy“ näher beleuchtet werden. Der Schwerpunkt der geplanten Analysen liegt dabei auf (a) den theoretischen Hintergründen der Interventionsstudien, (b) der Konzeptualisierung von Interventioninhalten, sowie (c) der Effektivität von Interventionsmaßnahmen. Im zweiten Teil des Projekts soll im Anschluss ein Interventionsmodell entwickelt werden, welches integrative Ideen der Vermittlung berücksichtigt

Involved:

Contributing FAU Organisations:

Research Areas