Visual programming in the classroom (VP)

Internally funded project


Acronym: VP

Start date : 01.04.2017

End date : 30.09.2020

Website: https://ddi.cs.fau.de/forschung/visuelle-programmierung/


Project details

Short description

Block-based programming languages represent an entry point 

into programming that is successfully used by programming 

novices. These languages are also increasingly recognized 

as a chance to introduce non-professional programmers to 

the design of computer systems. 

These graphical, block-based programming languages differ 

from text-based programming languages not only on a usage-

level, but also on a conceptual one; the latter is 

especially relevant for computer science education. For 

teachers and educators, a conceptual understanding is 

necessary in order to identify opportunities and problems 

for learners that utilize Scratch-like programming 

environments. It becomes apparent that the idea of 

“programming for all” becomes a reachable goal when using 

the right tools. At the same time, however, in order to 

achieve a deeper understanding of computing concepts, a 

pedagogical treatment of the subject matter is required. 

In this research project, conceptual differences in block-

based languages will be identified, examined, and analyzed 

from a pedagogical perspective. Furthermore, strategies and 

approaches for their usage in classrooms will be developed 

and evaluated.

Scientific Abstract

Blockbasierte Programmiersprachen stehen für einen Zugang 

zur Programmierung, der von Programmieranfängern 

erfolgreich genutzt wird und zunehmend auch als Möglichkeit 

gesehen wird, nicht-professionellen Programmierern das 

Gestalten von Informatiksystemen zu ermöglichen. 

Diese grafische, blockbasierte Programmierung unterscheidet 

sich jedoch von klassischer textbasierter Programmierung 

nicht nur auf der Bedienebene, sondern bringt gegenüber 

gängigen im Unterricht genutzten Programmiersprachen auch 

verschiedene konzeptuelle Unterschiede mit sich. Für 

Lehrerinnen und Lehrer ist ein konzeptuelles Verständnis 

wichtig, um Möglichkeiten und Probleme beim 

Programmierenlernen mit Scratch-ähnlichen 

Programmiersprachen zu erkennen und didaktisch darauf 

einzugehen.

Es zeigt sich, dass der Ansatz des „Programmierens für 

alle“ mit passenden Werkzeugen in greifbare Nähe rückt, 

eine didaktische Aufarbeitung zum Erreichen eines 

informatischen Grundverständnisses aber unerlässlich ist. 

Im Rahmen dieses Forschungsprojektes sollen die 

konzeptuellen Neuerungen in blockbasierten 

Programmiersprachen identifiziert, untersucht und aus 

didaktischer Perspektive analysiert werden. Außerdem sollen 

Strategien und Ansätze für ihre Verwendung im Unterricht 

entwickelt und ausgewertet werden.

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