Teacher Education and Society: Potentials and Innovations in the Kurdistan Region of Iraq

Third party funded individual grant


Start date : 01.01.2019

End date : 31.12.2020

Extension date: 31.12.2021


Project details

Short description

The goal of the project that is implemented in cooperation with the Salahaddin University in Erbil is to create sustainable structures and academic capacities in teacher education in the Kurdistan Region (Iraq) with regard to  teaching, research, and the so-called Third Mission (university’s interaction with the society through innovation transfer, training, service learning and social engagement). The interaction between higher education and society is crucial for the field of teacher education, in particular for such issues as theory-practice relationship, the implementation of regionally significant research into practice or the acceptance of educational ideas (e.g., inclusion) among parents and other stakeholders. The project addresses current problems of teacher education and takes into account the current political, social and economic situation in the Kurdistan region. It focuses on two innovative thematic fields (Diversity Education with a particular emphasis on human rights and Entrepreneurship Education) and contributes to the modernization of teacher education in the region. The project contributes to the development of teaching, research, university structures, and university management, supports young academics, and promotes regional and international networks between university and non-university actors. Through professional and cultural exchange, the project strengthens the expertise of FAU in research areas of Middle East Economy and Society, (international) teacher education research, and the international and intercultural dimension of teacher education.

Scientific Abstract

Das Projekt, das in Kooperation mit der Salahaddin University in Erbil umgesetzt wird, befasst sich mit dem Aufbau von nachhaltigen Strukturen und wissenschaftlichen Kapazitäten in der Lehre, der Forschung und in der so genannten Third Mission (Verflechtung der Universität mit dem gesellschaftlichen Umfeld durch Innovationstransfer, wissenschaftliche Weiterbildung, Service Learning und soziales Engagement) in der Lehrerbildung in der Region Kurdistan (Irak). Insbesondere für den Bereich der universitären Lehrerbildung und Lehrerfortbildung ist eine wechselseitige Beziehung relevant, etwa für den Theorie-Praxis-Bezug in der Lehre, für die Durchführung der praxisnahen oder regional bedeutsamen Forschung oder für die Schaffung der Akzeptanz von bestimmten pädagogischen Ideen (z.B. Inklusion) bei den Eltern und gesellschaftlichen Akteuren. Das Projekt greift aktuelle Probleme der Lehrerbildung auf, berücksichtigt die aktuelle politische, soziale und ökonomische Situation in der Region Kurdistan und leistet mit der Bearbeitung von zwei innovativen thematischen Handlungsfeldern (Diversity Education unter besonderer Berücksichtigung der Menschenrechte und Entrepreneurship Education) einen Beitrag zur Modernisierung der Lehrerbildung und Lehrerfortbildung in der Region. Das Projekt leistet einen Beitrag zur Weiterentwicklung der Lehre und Forschung, der universitären Strukturen und des Hochschulmanagements, zur Förderung des akademischen Nachwuchses sowie zur regionalen und internationalen Vernetzung mit universitären und außeruniversitären Akteuren. Darüber hinaus trägt das Projekt durch den fachlichen und kulturellen Austausch zur Stärkung der Forschung und Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses der FAU auf den Gebieten Wirtschaft, Gesellschaft des Nahen Ostens und (internationale) Lehrerbildungsforschung sowie zur Stärkung der internationalen und interkulturellen Dimension der Lehrerbildung an der FAU bei.

Involved:

Contributing FAU Organisations:

Funding Source

Research Areas