Prof. Dr. Christina Holtz-Bacha

Studium der Publizistik, Politikwissenschaft und Soziologie in
Münster und Bonn. Promotion zum Dr. phil. 1978 in Münster und
Habilitation 1989 in Hannover. 1979 bis 1981 Pressereferentin an einem
Meinungsforschungsinstitut. Wissenschaftliche Mitarbeiterin und
Akademische Rätin am Institut für Kommunikationswissenschaft der
Universität München 1981 bis 1991. 1986 Gastprofessorin an der
University of Minnesota in Minneapolis/USA. 1991 bis 1995 Professorin an
der Ruhr–Universität Bochum. 1995 bis 2004 Professorin am Institut für
Publizistik an der Johannes Gutenberg–Universität Mainz. 1999 Fellow am
Shorenstein Center/John F. Kennedy School of Government, Harvard
University in Cambridge/USA; Im Sommersemester 2011 Guest Researcher am
Department of Journalism and Mass Communication der Universität
Göteborg, Schweden. 2018 Visiting Professor an der Carleton University
in Ottawa/Kanada.


1998 bis 2002 Sprecherin der Fachgruppe Kommunikation und Politik in
der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und
Kommunikationswissenschaft (DGPuK); 2000 bis 2002 ViceChair, 2002 bis
2004 Chair der Political Communication Division der International
Communication Association (ICA). 2010 bis 2012 Associate Editor Europe
für das Communication Yearbook (ICA). Seit 2012 Chair der Political
Communication Research Section in der International Association for
Media and Communication Research (IAMCR). Seit 1989 Mitherausgeberin der
Publizistik; Mitglied in den Editorial/Advisory Boards von: Journal of
Communication; European Journal of Communication; Journal of Political
Marketing; Journalism & Mass Communication Educator; Estudios de
Comunicación Política; International Journal of Press/Politics; Global
Media Journal (German Edition); Revista Brasileira de Ciência Política;
Journalism & Mass Communication Quarterly; Communication &
Society; doxa comunicación.




Organisation


Lehrstuhl für Kommunikationswissenschaft


Project member


EFE: Exploring the “Fukushima Effect”: Attitudes and opinions towards nuclear power and renewable energy and the emergence of a transnational algorithmic public sphere
Prof. Dr. Stefan Evert
(01/01/2017 - 31/12/2019)


Other Research Activities

Go to first page Go to previous page 1 of 3 Go to next page Go to last page

Editorship of a scientific journal / series
Prof. Dr. Christina Holtz-Bacha
Associate Editor - Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung (ISSN: 0033-4006)
(01/01/2017)
Editorship of a scientific journal / series
Prof. Dr. Christina Holtz-Bacha
Member of editorial board - Journal of Communication
(01/01/2017)
Editorship of a scientific journal / series
Prof. Dr. Christina Holtz-Bacha
Member of editorial board - European Journal of Communication (ISSN: 0267-3231)
(01/01/2017)
Editorship of a scientific journal / series
Prof. Dr. Christina Holtz-Bacha
Member of editorial board - Journal of Political Marketing (ISSN: 1537-7857)
(01/01/2017)
Editorship of a scientific journal / series
Prof. Dr. Christina Holtz-Bacha
Member of editorial board - Journalism & Mass Communication Educator
(01/01/2017)


Publications (Download BibTeX)

Go to first page Go to previous page 1 of 24 Go to next page Go to last page

Holtz-Bacha, C. (2019). Bundestagswahl 2017: Flauer Wahlkampf? Spannende Wahl! In C. Holtz-Bacha (Eds.), Die (Massen-)Medien im Wahlkampf. Die Bundestagswahl 2017. (pp. 1-26). Wiesbaden: Springer VS.
Holtz-Bacha, C. (2019). Demoskopie - Medien - Politik. Umfragen im Bundestagswahlkampf 2017. In C. Holtz-Bacha (Eds.), Die (Massen-)Medien im Wahlkampf. Die Bundestagswahl 2017. (pp. 263-280). Wiesbaden: Springer VS.
Holtz-Bacha, C. (Ed.) (2019). Die (Massen-)Medien im Wahlkampf. Die Bundestagswahl 2017. Wiesbaden: Springer VS.
Holtz-Bacha, C. (2019). Eine Welt schöner Bilder oder: Wo bleibt die Kreativität? In C. Holtz-Bacha (Eds.), Die (Massen-)Medien im Wahlkampf. Die Bundestagswahl 2017. (pp. 165-179). Wiesbaden: Springer VS.
Johansson, B., & Holtz-Bacha, C. (2019). From analogue to digital negativity: Attacks and counterattacks, satire, and absurdism on election posters offline and online. In A. Veneti, D. Jackson & D. Lilleker (Eds.), Visual political communication. (pp. 99-118). London: Palgrave Macmillan.
Lessinger, E.-M., & Holtz-Bacha, C. (2019). Nicht von gestern. Die Parteienplakate im Bundestagswahlkampf 2017. In C. Holtz-Bacha (Eds.), Die (Massen-)Medien im Wahlkampf. Die Bundestagswahl 2017. (pp. 125-164). Wiesbaden: Springer VS.
Kolb, S., Plankenbühler, T., Pfaffenberger, F., Vrzel, J., Kalu, A., Holtz-Bacha, C.,... Dillig, M. (2019). Scenario-based analysis for the integration of renewable gases into the german gas market. In A. Grassi, M.d.G. Carvalho, P. Helm, N. Scarlat (Eds.), European Biomass Conference and Exhibition Proceedings (pp. 1863-1868). Lisbon, PRT: ETA-Florence Renewable Energies.
Holtz-Bacha, C. (2019). Werbung und Gender-Marketing. In J. Dorer, B. Geiger, B. Hipfl & V. Ratković (Eds.), Handbuch Medien und Geschlecht. (pp. 1-13). Springer Reference Sozialwissenschaften.
Holtz-Bacha, C. (2018). Political advertising – a research overview. Central European Journal of Communication, 21, 166-176.
Holtz-Bacha, C. (2018). Wahlkämpfe in Bayern im digitalen Zeitalter. In Bergbauer, H. (Eds.), Parteien und Landtagswahlen in Bayern. Die Landtagswahl 2013 in der Analyse. (pp. 75-88). München: Bayerische Landeszentrale für Politische Bildungsarbeit.

Last updated on 2019-07-01 at 12:24