Lehrstuhl für Pädagogik mit dem Schwerpunkt Kultur und ästhetische Bildung


Description:Lehrstuhl für Pädagogik II
Address:
Bismarckstraße 1
91054 Erlangen



Subordinate Organisational Units

Lehrprofessur für Schulpädagogik - Reallocation / Closing


Research Fields

Aesthetic education in post-digital culture
General Pedagogy and Pedagogical Anthropology
International and UNESCO-related research on aesthetic, arts, and cultural education
Transformational dynamics and success conditions in the fields of arts and cultural education


Related Project(s)

Go to first page Go to previous page 2 of 2 Go to next page Go to last page

Academy for School Theater and Performative Education
Prof. Dr. Benjamin Jörissen; Prof. Dr. Clemens Risi
(09/05/2009 - 30/09/2015)



Publications (Download BibTeX)

Go to first page Go to previous page 1 of 13 Go to next page Go to last page

Engel, J., Jörissen, B., Klepacki, T., & Möller, E. (2019). Transgressive Videography – Videographic Access to Practices of Subjectivisation between Materiality, Mediality, and Aesthetics. In Noblit, George W (Eds.), Oxford Encyclopedia of Qualitative Research Methods in Education. Oxford: Oxford University Press,.
Jörissen, B., & Unterberg, L. (Eds.) (2019). Aesthetics of Transformation. Arts Education Research and the Challenge of Cultural Sustainability. Berlin, Heidelberg: Springer Nature.
Jörissen, B. (2019). The significance of mediality in relation to multilocal spatiality and identity. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 13(1), 73-79. https://dx.doi.org/10.1080/15595692.2019.1554842
Jörissen, B., Ahlers, M., Donner, M., & Wernicke, C. (2019). Musikalische Interface Designs: Augmentierte Kreativität und Konnektivität (MIDAKuK). In Benjamin Jörissen, Stephan Kröner, Lisa Unterberg (Eds.), Forschung zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung #1. (pp. 195-213). München: Kopaed.
Jörissen, B., Kröner, S., & Unterberg, L. (Eds.) (2019). Forschung zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung. München: kopaed.
Jörissen, B., & Unterberg, L. (2019). Diversity Education through Artistic Means in Germany. In Lum CH, Wagner E (Eds.), Arts Education and Cultural Diversity. Policies, Research, Practices and Critical Perspectives. (pp. 223--232). Singapore: Springer.
Engel, J., & Jörissen, B. (2019). Unsichtbare Sichtbarkeiten. Kontrollverlust und Kontrollphantasmen in öffentlichen und jugendkulturellen Digitalisierungsdiagnosen. In T. Alkemeyer, N. Buschmann, T. Etzemüller (Hrg.), Gegenwartsdiagnosen. (pp. 549-568). Bielefeld: transkript Verlag.
Jörissen, B. (2019). Einstürzende Neubauten. Der Rat für Kulturelle Bildung kritisiert in seiner heute erscheinenden Denkschrift, wo die Bildungspolitik bei der "digitalen Bildung" zu kurz greift.
Engel, J., Göhlich, M., & Möller, E. (2019). Interaction, subalternity, and marginalisation: An empirical study on glocalised realities in the classroom. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 13(1), 40-53. https://dx.doi.org/10.1080/15595692.2018.1490717
Engel, J., & Fritzsche, B. (2019). Cultural identity in multilocal spaces. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 13(1), 1-12. https://dx.doi.org/10.1080/15595692.2018.1553551
Klepacki, L., & Köstler-Kilian, S. (2019). Impulse für eine kritisch-reflexive Lehr-Lernkultur aus performativitätstheoretischer Perspektive. In Dirk Jahn, Alessandra Kenner, David Kergel, Birte Heidkamp-Kergel (Hrg.), Kritische Hochschullehre. Impulse für eine innovative Lehr- und Lernkultur. (pp. 205-222). Wiesbaden: Springer VS.
Engel, J., & Klepacki, L. (2019). Zur materiellen Relationalität von Lernprozessen in Lernwerkstätten (im Erscheinen). In Tänzer, S.; Mannhaupt, G.; Berger, M.; Godau, M. (Hrg.), Lernwerkstätten im Spannungsverhältnis zwischen Individuum, Gemeinschaft, Ding und Raum..
Jörissen, B., Ahlers, M., Donner, M., & Wernicke, C. (2019). Musikalische Interface-Designs: Augmentierte Kreativität und Konnektivität (MIDAKuK). In Jörissen, Benjamin; Kröner, Stephan; Unterberg, Lisa (Hrg.), Forschung zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung. (pp. 197-214). München: Kopaed.
Engel, J., Beach, D., & Jörissen, B. (Eds.) (2019). Cultural Sedimentations - Ethnography on the Materiality and Historicity of Aesthetic Practices. Abingdon-on-Thames: Routledge.
Klepacki, L. (2019). Museen und ihre Besucher im Spannungsfeld kultureller Tradierungs- und Transformationsprozesse – Strukturtheoretische Überlegungen zur Museumsausstellung als Ort kultureller Differenzerzeugung. In Rainer Wenrich, Josef Kirmeier, Henrike Bäuerlein (Hrg.), Heimat(en) und Identität(en) - Museen im politischen Raum. (pp. 73-86). München: kopaed.
Jörissen, B. (2019). Sinne, Künste und das Künstliche – neue Materialitäten des Digitalen. In Rat für Kulturelle Bildung (Hrg.), Alles immer smart. Kulturelle Bildung, Digitalisierung, Schule. (pp. 67–70). Essen: Rat für Kulturelle Bildung.
Klepacki, L., & Klepacki, T. (2019). Kooperation im Kontext Kultureller Bildung: antinomische Strukturen und Praktiken der Differenzerzeugung und -bearbeitung. In Ulas Aktas, Thomas Gläßer (Hrg.), Kulturelle Bildung in der Schule: Kulturelle Schulentwicklung, Selbstbestimmung im Unterricht und Inklusion. (pp. 154 - 167). Weinheim, Basel: BeltzJuventa.
Schröder, K. (2018). Transformation of museums - What happens if the exhibits are digital objects? In Benjamin Jörissen, Leopold Klepacki, Tanja Klepacki, Victoria Flasche, Juliane Engel, Lisa Unterberg (ed.) (Eds.), Spectra of Transformation. (pp. 101 - 107). Münster: Waxmann Verlag GmbH.
Flasche, V. (2018). Doing Faces – Von Masken, Filtern und Gesichtern. Schultheater : Wahrnehmung, Gestaltung, Spiel, 34, 43-47.
Jörissen, B., Unterberg, L., Klepacki, L., Engel, J., Flasche, V., & Klepacki, T. (Eds.) (2018). Spectra of Transformation. Münster, New York: Waxmann.


Publications in addition (Download BibTeX)


Lamprecht, J. (2014). ErzieherInnen und LehrerInnen im Austausch. Videoanalysen zur Sinnkomplexität interaktiver Körperlichkeit. In Bohnsack R, Fritzsche B, Wagner-Willi M (Hrg.), Dokumentarische Video- und Filminterpretation: Methodologie und Forschungspraxis. Opladen: Budrich.
Althans, B., & Lamprecht, J. (2013). Praxis, Praktiken und Praktikum – forschungsmethodische Zugänge zu Feldern der Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit. In Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Hrg.), Konsens und Kontroversen - Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit im Dialog. (pp. 201-220). Weinheim: Beltz Juventa.
Kubisch, S., & Lamprecht, J. (2013). Rekonstruktive Responsivität - Zum Begriff des Wissens in der dokumentarischen Evaluationsforschung. In Loos P, Nohl A, Przyborski A, Schäffer B (Hrg.), Dokumentarische Methode. Grundlagen - Entwicklungen - Anwendungen. (pp. 301-320). Opladen: Budrich.

Last updated on 2019-12-05 at 18:39