Lehrstuhl für Pädagogik mit dem Schwerpunkt Kultur und ästhetische Bildung


Description:Lehrstuhl für Pädagogik II
Address:
Bismarckstraße 1
91054 Erlangen



Subordinate Organisational Units

Lehrprofessur für Schulpädagogik - Reallocation / Closing


Research Fields

Aesthetic education in post-digital culture
General Pedagogy and Pedagogical Anthropology
International and UNESCO-related research on aesthetic, arts, and cultural education
Transformational dynamics and success conditions in the fields of arts and cultural education


Related Project(s)

Go to first page Go to previous page 1 of 2 Go to next page Go to last page

MIDAKuK: Musical Interface Designs: Augmented Creativity and Connectivity
Prof. Dr. Benjamin Jörissen
(01/10/2017 - 30/09/2021)


DiKuBi-Meta: Digitalization in Aestetic, Arts and Cultural Education - a Meta-Project
Prof. Dr. Benjamin Jörissen; Prof. Dr. Stephan Kröner
(01/09/2017 - 31/08/2022)


(Kondensiertes Glück? Mehrtägige musikpädagogische Interventionen: Determinanten der Teilnahme, wirksame Gestaltungsmerkmale und Effekte auf Kompetenzen und Persönlichkeitsentwicklung):
MEMU-IN TP2: Durchführung einer Serie musikpädagogischer Feldexperimente zu Determinanten und Effekten musikpädagogischer Interventionen.
Prof. Dr. Benjamin Jörissen; Prof. Dr. Stephan Kröner
(01/12/2016 - 30/11/2019)


DiKuJu: Postdigital cultural youth worlds - development of new methods for research in aesthetic, arts and cultural education in a digital and postdigital world.
Prof. Dr. Benjamin Jörissen
(01/11/2016 - 31/10/2019)


Wissenschaftliche Evaluation des Projekts "Mehr Schulerfolg an den Realschulen und Gymnasien der Stadt Nürnberg (MSRG)"
Prof. Dr. Michael Göhlich; Prof. Dr. Eckart Liebau
(01/11/2009 - 31/03/2014)



Publications (Download BibTeX)

Go to first page Go to previous page 1 of 13 Go to next page Go to last page

Jörissen, B., & Engel, J. (2019). Unsichtbare Sichtbarkeiten. Kontrollverlust und Kontrollphantasmen in öffentlichen und jugendkulturellen Digitalisierungsdiagnosen (im Erscheinen). In T. Alkemeyer, N. Buschmann, T. Etzemüller (Hrg.), Gegenwartsdiagnosen. Bielefeld: transkript Verlag.
Jörissen, B. (2019). The significance of mediality in relation to multilocal spatiality and identity. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 13(1), 73-79. https://dx.doi.org/10.1080/15595692.2019.1554842
Engel, J., Jörissen, B., Klepacki, T., & Möller, E. (2019). Transgressive Videography – Videographic Access to Practices of Subjectivisation between Materiality, Mediality, and Aesthetics. In Noblit, George W (Eds.), Oxford Encyclopedia of Qualitative Research Methods in Education. Oxford: Oxford University Press,.
Jörissen, B., & Unterberg, L. (Eds.) (2019). Aesthetics of Transformation. Arts Education Research and the Challenge of Cultural Sustainability. Berlin, Heidelberg: Springer Nature.
Jörissen, B., Kröner, S., & Unterberg, L. (Eds.) (2019). Forschung zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung. München: kopaed.
Jörissen, B. (2019). Einstürzende Neubauten. Der Rat für Kulturelle Bildung kritisiert in seiner heute erscheinenden Denkschrift, wo die Bildungspolitik bei der "digitalen Bildung" zu kurz greift.
Engel, J., & Fritzsche, B. (2019). Cultural identity in multilocal spaces. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 13(1), 1-12. https://dx.doi.org/10.1080/15595692.2018.1553551
Engel, J., Beach, D., & Jörissen, B. (Eds.) (2019). Cultural Sedimentations - Ethnography on the Materiality and Historicity of Aesthetic Practices. Abingdon-on-Thames: Routledge.
Jörissen, B., Ahlers, M., Donner, M., & Wernicke, C. (2019). Musikalische Interface-Designs: Augmentierte Kreativität und Konnektivität (MIDAKuK). In Jörissen, Benjamin; Kröner, Stephan; Unterberg, Lisa (Hrg.), Forschung zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung. (pp. 197-214). München: Kopaed.
Klepacki, L., & Klepacki, T. (2019). Kooperation im Kontext Kultureller Bildung: antinomische Strukturen und Praktiken der Differenzerzeugung und -bearbeitung. In Ulas Aktas, Thomas Gläßer (Eds.), Kulturelle Bildung in der Schule: Kulturelle Schulentwicklung, Selbstbestimmung im Unterricht und Inklusion. (pp. 143 - 156). Weinheim, Basel: BeltzJuventa.
Klepacki, L., & Köstler-Kilian, S. (2019). Impulse für eine kritisch-reflexive Lehr-Lernkultur aus performativitätstheoretischer Perspektive. In Dirk Jahn, Alessandra Kenner, David Kergel, Birte Heidkamp-Kergel (Hrg.), Kritische Hochschullehre. Impulse für eine innovative Lehr- und Lernkultur. (pp. 205-222). Wiesbaden: Springer VS.
Klepacki, L. (2019). Museen und ihre Besucher im Spannungsfeld kultureller Tradierungs- und Transformationsprozesse – Strukturtheoretische Überlegungen zur Museumsausstellung als Ort kultureller Differenzerzeugung. In Rainer Wenrich, Josef Kirmeier, Henrike Bäuerlein (Hrg.), Heimat(en) und Identität(en) - Museen im politischen Raum. (pp. 73-86). München: kopaed.
Jörissen, B. (2019). Sinne, Künste und das Künstliche – neue Materialitäten des Digitalen. In Rat für Kulturelle Bildung (Hrg.), Alles immer smart. Kulturelle Bildung, Digitalisierung, Schule. (pp. 67–70). Essen: Rat für Kulturelle Bildung.
Engel, J., & Klepacki, L. (2019). Zur materiellen Relationalität von Lernprozessen in Lernwerkstätten (im Erscheinen). In Tänzer, S.; Mannhaupt, G.; Berger, M.; Godau, M. (Hrg.), Lernwerkstätten im Spannungsverhältnis zwischen Individuum, Gemeinschaft, Ding und Raum..
Schröder, K. (2018). Transformation of museums - What happens if the exhibits are digital objects? In Benjamin Jörissen, Leopold Klepacki, Tanja Klepacki, Victoria Flasche, Juliane Engel, Lisa Unterberg (ed.) (Eds.), Spectra of Transformation. (pp. 101 - 107). Münster: Waxmann Verlag GmbH.
Klepacki, L., & Klepacki, T. (2018). Processes of Cultural Tradition und Transformation from an Education Science Perspective. In Benjamin Jörissen, Lisa Unterberg, Leopold Klepacki et al. (Eds.), Spectra of Transformation (pp. 11-17). Waxmann.
Meyer, T., & Jörissen, B. (2018). Post Internet Art Education. Ästhetische Bildung, Post-Digitalität und ihre Subjekte. Kunst und Unterricht, 425/426, 88--90.
Jörissen, B., Klepacki, L., & Wagner, E. (2018). Arts Education Research. In George W. Noblit (Eds.), Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford: Oxford University Press.
Flasche, V. (2018). Doing Faces – Von Masken, Filtern und Gesichtern. Schultheater : Wahrnehmung, Gestaltung, Spiel, 34, 43-47.
Jörissen, B., Unterberg, L., Klepacki, L., Engel, J., Flasche, V., & Klepacki, T. (Eds.) (2018). Spectra of Transformation. Münster, New York: Waxmann.


Publications in addition (Download BibTeX)


Lamprecht, J. (2014). ErzieherInnen und LehrerInnen im Austausch. Videoanalysen zur Sinnkomplexität interaktiver Körperlichkeit. In Bohnsack R, Fritzsche B, Wagner-Willi M (Eds.), Dokumentarische Video- und Filminterpretation: Methodologie und Forschungspraxis Opladen: Budrich.
Althans, B., & Lamprecht, J. (2013). Praxis, Praktiken und Praktikum – forschungsmethodische Zugänge zu Feldern der Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit. In Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Eds.), Konsens und Kontroversen - Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit im Dialog (pp. 201-220). Weinheim: Beltz Juventa.
Kubisch, S., & Lamprecht, J. (2013). Rekonstruktive Responsivität - Zum Begriff des Wissens in der dokumentarischen Evaluationsforschung. In Loos P, Nohl A, Przyborski A, Schäffer B (Eds.), Dokumentarische Methode. Grundlagen - Entwicklungen - Anwendungen (pp. 301-320). Opladen: Budrich.

Last updated on 2019-12-05 at 18:39

Share link