Professur für Didaktik der Chemie


Description:


The Didactics of Chemistry offers pupils, students and teachers the possibilities to cultivate knowledge in matters of the didactics of chemistry with the help of experimental works, seminars and lectures and also in further education measures in a self reliant way considering all neccessary guidelines.


Address:
Regensburger Straße 160
90478 Nürnberg


Research Fields

Experiment and media in chemical education
Methods of teaching and learning of chemical matters
Theory of cognition in chemical education


Related Project(s)

Go to first page Go to previous page 1 of 2 Go to next page Go to last page

DBU Schülerlabor: Chemistry environment sustainability at a students lab
Prof. Dr. Andreas Kometz; Dr. Michael Urbanger
(01/04/2015 - 08/12/2017)


(Nürnberg-Erlanger-Schülerinnen und Schüler-Labor NESSI-Lab):
NESSI-Lab Bad Windsheim: Das Nürnberg-Erlanger-Schülerinnen und Schüler-Labor NESSI-Lab at country hostel Bad Windsheim
Prof. Dr. Andreas Kometz
(01/09/2014)


Media in chemistry education
Prof. Dr. Andreas Kometz; Dr. Michael Urbanger
(01/04/2014 - 01/08/2015)


EAM-Lab: EAM-Lab Student Lab Nanotechnologies
Prof. Dr. Andreas Kometz
(01/09/2013)


Chemical experiments in education
Prof. Dr. Andreas Kometz
(01/10/2011 - 01/02/2013)



Publications (Download BibTeX)

Go to first page Go to previous page 1 of 11 Go to next page Go to last page

Heinzerling, P. (2019). Recycling 4.0. Chemie Konkret - Forum für Unterricht und Didaktik, 26(2), 57-57. https://dx.doi.org/10.1002/ckon.201900009
Heinzerling, P., & Oetken, M. (2018). Nanochemistry - A Split between 18th Century and Modern Times. World Journal of Chemical Education, 6(1), 1-7. https://dx.doi.org/10.12691/wjce-6-1-1
Heinzerling, P. (2017). Nanochemie in der Schule - geht das überhaupt ? Nachrichten aus der Chemie, 65(5), 572-574. https://dx.doi.org/10.1002/nadc.20174063410
Urbanger, M., Tandetzke, R., & Kometz, A. (2017). Chemie-Shows - Domänenübergreifendes Arbeiten im Chemieunterricht. In Dana Kricfalusi (Eds.), Aktualní aspekty pregraduální prípravy a postgraduálního vzdelávání ucitelú chemie (pp. 293-305). Ostrava: Ostravská Univerzíta.
Urbanger, M., & Wörner, K. (2016). Im Westen nichts Neues - im Chemieunterricht schon. Ein digitales fächerverbindendes Projekt ohne Fachgrenzen. Praxis der Naturwissenschaften - Chemie in der Schule, 65(8), 22-26.
Heinzerling, P. (2016). Das EAM Schülerlabor Chemie - Ein Konzept zur Heranführung von Gymnasiasten an Inhalte und Studiengänge eines Exzellenzclusters (Dissertation).
Heinzerling, P., & Kometz, A. (2016). Nano + Energie. Zwei Jahrhundertthemen. Schule-Hochschule-Projekt. Lehrer-Manual. Erlangen-Nürnberg: Eigenverlag.
Abraham, G., Feigenspan, K., Jeremias, A., Jeremias, U., Kometz, A., & Kuntke, H.-G. (2016). Außerschulisches Experimentieren – ein Schülerlabor im Europäischen Schullandheim Bad Windsheim. Ansbach.
Affeldt, F., Markic, S., Siol, A., Fey, S., Huwer, J., Hempelmann, R.,... Eilks, I. (2016). Chemie, Umwelt, Nachhaltigkeit im Schülerlabor – Lernangebote für alle Schülerinnen und Schüler. LeLa-Magazin, 14, 12 – 13.
Urbanger, M., & Kometz, A. (2016). Mobiles Lernen im Chemieunterricht – Eine Einführung. In Maurer C (Eds.), Authentizität und Lernen – das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Berlin 2015. (pp. 401 – 403). Regensburg: Universität Regensburg.
Rajendran, N., & Kometz, A. (2016). Kulinarische Chemie – Experimente zum Aufessen. In Maurer C (Eds.), Authentizität und Lernen – das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Berlin 2015. (pp. 437 – 439). Regensburg: Universität Regensburg.
Jeremias, A., & Kometz, A. (2016). Außerschulisches Experimentieren – Ein Schülerlabor im Schullandheim. In Maurer C (Eds.), Authentizität und Lernen – das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Berlin 2015 (pp. 500 – 502). Regensburg: Universität Regensburg.
Affeldt, F., Markic, S., Siol, A., Eilks, I., Fey, S., Huwer, J.,... Ducci, M. (2016). Schülerlaborangebote zur Umwelt- und Nachhaltigkeitsbildung für alle Schülerinnen und Schüler. In Maurer C (Eds.), Authentizität und Lernen – das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Berlin 2015. (pp. 488 – 490). Regensburg: Universität Regensburg.
Rajendran, N., & Kometz, A. (2016). Kulinarische Chemie – Experimente zum Aufessen. Praxis der Naturwissenschaften - Chemie in der Schule, 65(2), 33-38.
Kometz, A., Urbanger, M., & Tandetzke, R. (2016). Chemie plus. Gymnasium Sachsen. Klasse 10. Gefährdungsbeurteilungen. Berlin: Cornelsen Schulverlage GmbH.
Heinzerling, P., & Kometz, A. (2016). LOHC – von der Forschung in die Schule (Update). Praxis der Naturwissenschaften - Chemie in der Schule, 65(3), 13-14.
Kometz, A., Jeremias, A., Feigenspan, K., Abraham, G., Jeremias, U., & Kuntke, H.-G. (2016). Außerschulisches Experimentieren – ein Schülerlabor im Europäischen Schullandheim Bad Windsheim. Mittelfränkischer Schulanzeiger, 84(3), 50, Beilage 1 – 6.
Tandetzke, R. (2015). Innovativ Unterrichten Stoffe und ihre Eigenschaften Chemie Sek.I. Halbergmoos: Aulis.
Tandetzke, R., & Meitner, I. (2015). Training Haupt-/Mittelschule Physik, Chemie, Biologie 9.Klasse + Active Book. Halbergmoos: Stark Verlag.
Heinzerling, P. (2015). Die Finkelstein-Reaktion - Ein instruktives Beispiel für eine SN2-Reaktion. Praxis der Naturwissenschaften - Chemie in der Schule, 64(3), 19-21.


Publications in addition (Download BibTeX)


Urbanger, M., Tandetzke, R., & Kometz, A. (2017). Chemie-Shows - Domänenübergreifendes Arbeiten im Chemieunterricht. In Dana Kricfalusi (Eds.), Aktualní aspekty pregraduální prípravy a postgraduálního vzdelávání ucitelú chemie (pp. 293-305). Ostrava: Ostravská Univerzíta.
Kometz, A., Urbanger, M., Tandetzke, R., Hauck, K., & Töpfer, K. (2013). Küvettentechnik Experimentierset "KIPP-Küvette". Versuchsbeschreibung / Gebrauchsanleitung. Nürnberg und Stuttgart: Hedinger.
Kometz, A., Urbanger, M., Tandetzke, R., Hauck, K., & Töpfer, K. (2013). Küvettentechnik Experimentierset "HOFMANN-Küvette". Versuchsbeschreibung / Gebrauchsanweisung. Nürnberg und Stuttgart: Hedinger.
Kometz, A., Urbanger, M., Tandetzke, R., Hauck, K., & Töpfer, K. (2013). Küvettentechnik Experimentierset "U-Rohr-Küvette". Versuchsbeschreibung / Gebrauchsanleitung. Nürnberg und Stuttgart: Hedinger.
Kometz, A., & Urbanger, M. (2009). Early scientific education - represented by student laboratory "Schülerlabor NESSI-Lab". In Bilek, Martin (Eds.), Výzkum, Teorie a Praxe v Didaktice Chemie (pp. 21-31). Hradec Kralove.

Last updated on 2019-24-04 at 10:17