Aesthetic education in post-digital culture


Organisation:
Lehrstuhl für Pädagogik mit dem Schwerpunkt Kultur und ästhetische Bildung

FAU Contact:
Jörissen, Benjamin Prof. Dr.

Description:

This research area investigates processes of digitization with special consideration of aesthetic practices and the fields of arts education.


Related Project(s)


MIDAKuK: Musical Interface Designs: Augmented Creativity and Connectivity
Prof. Dr. Benjamin Jörissen
(01/10/2017 - 30/09/2021)
DiKuJu: Postdigital cultural youth worlds - development of new methods for research in aesthetic, arts and cultural education in a digital and postdigital world.
Prof. Dr. Benjamin Jörissen
(01/11/2016 - 31/10/2019)



Assigned publications

Go to first page Go to previous page 1 of 4 Go to next page Go to last page

Jörissen, B., Kröner, S., & Unterberg, L. (Eds.) (2019). Forschung zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung. München: kopaed.
Jörissen, B. (2019). Sinne, Künste und das Künstliche – neue Materialitäten des Digitalen. In Rat für Kulturelle Bildung (Hrg.), Alles immer smart. Kulturelle Bildung, Digitalisierung, Schule. (pp. 67–70). Essen: Rat für Kulturelle Bildung.
Jörissen, B., & Engel, J. (2019). Unsichtbare Sichtbarkeiten. Kontrollverlust und Kontrollphantasmen in öffentlichen und jugendkulturellen Digitalisierungsdiagnosen (im Erscheinen). In T. Alkemeyer, N. Buschmann, T. Etzemüller (Hrg.), Gegenwartsdiagnosen. Bielefeld: transkript Verlag.
Jörissen, B., & Unterberg, L. (2018). Digital Cultural Education. The Capabilities of Cultural Education Facing Digital Transformation. In Benjamin Jörissen, Leopold Klepacki, Lisa Unterberg, Juliane Engel, Viktoria Flasche, Tanja Klepacki (Eds.), Spectra of Transformation. (pp. 31–37). Münster/New York: Waxmann.
Jörissen, B. (2018). Subjektivation und ästhetische Bildung in der post-digitalen Kultur. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 94, 51–70.
Jörissen, B. (2017). Subjektivation und „ästhetische Freiheit“ in der post-digitalen Kultur. In Braun T, Fuchs M, Taube G (Eds.), Das starke Subjekt München: kopaed.
Jörissen, B., & Verständig, D. (2016). Code, Software und Subjekt. Zur Relevanz der Critical Software Studies für ein nicht-reduktionistisches Verständnis „digitaler Bildung“. In Das umkämpfte Netz - Macht- und medienbildungstheoretische \textbar Ralf Biermann \textbar Springer (pp. 37--50). Wiesbaden: VS Verlag.
Jörissen, B. (2016). Digitale Bildung und die Genealogie digitaler Kultur: historiographische Skizzen. MedienPädagogik, Themenheft Nr. 25.
Jörissen, B. (2016). Digital/kulturelle Bildung. Plädoyer für eine Pädagogik der ästhetischen Reflexion digitaler Kultur. In Meyer T, Dick J, Moormann P, Ziegenbein J (Eds.), Where the magic happens. Bildung nach der Entgrenzung der Künste. (Kunst Medien Bildung 1) (pp. 63--74). München: kopaed.
Jörissen, B. (2016). Zur bildungstheoretischen {Relevanz} netzwerktheoretischer {Diskurse}. In Verständig D, Holze J, Biermann R (Eds.), Von der {Bildung} zur {Medienbildung}. (pp. 231--255). Wiesbaden: VS Verlag.

Last updated on 2019-12-05 at 18:31