Education as Transformation


Organisation:
Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie

FAU Contact:
Gläser-Zikuda, Michaela Prof. Dr.
Pirner, Manfred Prof. Dr.
Martschinke, Sabine Prof. Dr.
Fischer, Robert Dr.

Description:


The research focus “education as transformation” (BiTra) constitutes the shared emphasis of the departments of pedagogy and didactics, as well as other intra- and inter-faculty collaboration partners.



BiTra deals with research topics related to issues of education from pedagogic, didactic, cultural studies, psychologic, as well as social sciences perspectives.



The challenges of societal transformation also influence contemporary and future understandings of education.



Therefore, working in interdisciplinary networks, this research emphasis targets the meaning, goals, contents, processes, and conditions for the success of formal, non-formal, and informal types of education regarding an entire lifespan.



Research encompasses five subfields that are multilaterally connected among each other, to other departments at the FAU (for instance via ZiLL and IZÄB), and to other national and international institutions.




Assigned publications

Go to first page Go to previous page 1 of 10 Go to next page Go to last page

Jörissen, B., & Unterberg, L. (Eds.) (2019). Aesthetics of Transformation. Arts Education Research and the Challenge of Cultural Sustainability. Berlin, Heidelberg: Springer Nature.
Jörissen, B., & Unterberg, L. (2019). Diversity Education through Artistic Means in Germany. In Lum CH, Wagner E (Eds.), Arts Education and Cultural Diversity. Policies, Research, Practices and Critical Perspectives. (pp. 223--232). Singapore: Springer.
Jörissen, B., Kröner, S., & Unterberg, L. (Eds.) (2019). Forschung zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung. München: kopaed.
Risi, C. (2018). Die ästhetische Gewalt des Krieges in der Oper. In Aida Bosch; Hermann Pfütze (Eds.), Ästhetischer Widerstand gegen Zerstörung und Selbstzerstörung. (pp. 119-130). Wiesbaden: Springer VS.
Bühl-Gramer, C. (2018). Frühe Bildung in Kindertageseinrichtungen. Erste Begegnungen mit Geschichte? In Frühes historisches Lernen. Projekte und Perspektiven empirischer Forschung (pp. 270-295).
Jörissen, B., Unterberg, L., Klepacki, L., Engel, J., Flasche, V., & Klepacki, T. (Eds.) (2018). Spectra of Transformation. Münster, New York: Waxmann.
Jörissen, B. (2018). Subjektivation und ästhetische Bildung in der post-digitalen Kultur. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 94, 51–70.
Pirner, M. (2017). Anerkennung aus Gnade. Luthers Rechtfertigungstheologie im Kontext einer Theologie und Pädagogik der Anerkennung. Theo-Web : Zeitschrift für Religionspädagogik, 64-76. https://dx.doi.org/10.23770/0009A
Meier, C., Roick, T., Henschel, S., Brüggemann, J., Frederking, V., Rieder, A.,... Stanat, P. (2017). An Extended Model of Literary Literacy. In Leutner, Detlev; Fleischer, Jens; Grünkorn, Juliane; Klieme, Eckhard (Eds.), Competence Assessment in Education. (pp. 55-74). Springer International Publishing.
Penthin, M., Fritzsche, E., & Kröner, S. (2017). Bereichsspezifische Determinanten außerschulischer musikalischer Aktivitäten von Grundschulkindern. Beiträge Empirischer Musikpädagogik, 8, 1-30.

Last updated on 2019-01-09 at 00:02