Professionalization of Geography Teachers in Pre-Service and In-Service training


Organisation:
Lehrstuhl für Didaktik der Geographie

FAU Contact:
Schubert, Jan Christoph Prof. Dr.

Description:


Die Lehrperson spielt im komplexen Wirkungsgefüge von Unterricht eine wichtige Rolle. Daher kommt der Lehrerprofessionalisierung in Aus- und Fortbildung eine hohe Bedeutung zu.



Vor diesem Hintergrund bildet am Lehrstuhl für Didaktik der Geographie die Professionalisierung von Geographielehrpersonen einen Forschungsschwerpunkt, der konzeptionelle sowie empirisch-forschende Arbeiten umfasst. Dabei werden sowohl die universitäre Phase der Lehramtsausbildung und der Aufbau von geographiedidaktischem Wissen als auch die Fortbildung von Geographielehrpersonen in den Blick genommen.



Related Project(s)

Go to first page Go to previous page 1 of 3 Go to next page Go to last page

GeoLInk: Qualification of Geography Teachers for Inclusive Education. Development and Evaluation of Programs for Inclusive Teaching of Geography in University and In-Service Training Using a Design-Based Research Approach
Prof. Dr. Jan Christoph Schubert
(01/01/2018 - 31/12/2020)
VHB-GDF: Geographiedidaktisch Forschen - Konzeption eines Kurses für die VHB
Prof. Dr. Ingrid Hemmer; Prof. Dr. Jan Christoph Schubert
(01/12/2017 - 28/02/2019)
Beliefs of University Students of Teacher Training in Geography on Scientific Methods
Prof. Dr. Jan Christoph Schubert
(01/10/2017)
Field-Trip Didactics – Design of a Course for VHB
Prof. Dr. Jan Christoph Schubert
(01/12/2016 - 28/02/2018)
Attitudes of Pre-service Elementary School Teachers on Spatial Concepts in Geography
Prof. Dr. Kim Lange-Schubert; Prof. Dr. Jan Christoph Schubert
(01/10/2016)



Assigned publications


Höhnle, S., Schubert, J.C., & Uphues, R. (2013). What are the constraints to GIS usage? Selected results of a teacher survey about constraints in the school context. International Research in Geographical and Environmental Education, 22(3), 226-240.
Schubert, J.C., Höhnle, S., & Uphues, R. (2012). Lernen mit Geoinformation(ssystemen) aus der Perspektive deutscher Geographielehrer. Geographie und ihre Didaktik - Journal of Geography Education, 2, 49-68.
Höhnle, S., Schubert, J.C., & Uphues, R. (2012). Which chances do teachers see in GI(S) usage in the classroom? Selected results from a survey of geography teachers in Germany. In Jekel T., Car A., Strobl J. and Griesebner G. (Eds.), GI_Forum 2012: Geovisualization, Society and Learning. Conference Proceedings (pp. 283-291). Berlin: Wichmann.

Last updated on 2018-24-10 at 15:31